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목차

- 들어가기 

- 코딩과 개발언어 

- 왜 Flutter를 배워야 할까?

- 용어 정리 1편 (다트.객체지향언어)

- 용어 정리 2편 (변수.자료형)

- 용어 정리 3편 (함수)

- 용어 정리 4편 (조건문)

- 용어 정리 5편 (반복문)

- 용어 정리 6편 (플러터의 위젯)

- 잠시 쉬어가기편 - 플러터는 어떤 IDE가 좋을까? IDE의 미래?

- Flutter가 실행되는 구조 

 

Flutter 설치방법은 인터넷상에 자세하게 나와 있으므로 저는 따로 적지는 않았습니다

 

 

 

오늘은 Flutter가 실행되는 구조, 정확히는 입력된 코드가 어떻게 화면에 나오는지 그 순서에 대해서 설명해드리겠습니다. 

처음 코딩을 공부했을 때 개인적으로  헷갈렸던 부분입니다. 

 

 

아래 코드는 Flutter 파일을 새로 열면 나오는 예시 코드입니다. 

 

Flutter가 코드 상에서 실행되는 순서는 다음과 같습니다. 

 

1. void main() {runApp(const MyApp());}  

 

- 어플을 시작한다는 함수입니다. 아직 화면은 열리지 않습니다. 

 

 

 

2. class MyApp extends StatelessWidget {.....}

 

 

- 어플이 실행되고

MyApp 위젯이 있다는 내용입니다. 이 위젯안에 title, theme : , home : 값들을 넣을 수 있습니다. 

아직 화면은 나오지 않습니다. 

 

title : 어플의 이름을 짓습니다.

theme : 어플의 테마를 지정할 수 있습니다. 

home : 앞으로 어플에 필요한 기능과,위젯들을 넣을 공간입니다. 

 

 title값, theme값은 굳이 넣지 않으셔도 됩니다. 하지만 

home :  값은 앞으로 제작할 위젯들의 내용들이 들어가야 하는 곳이므로 꼭 입력해주셔야 합니다. 

home :아래 예시코드는  MyHomePage(), 이런식으로 작성되며 MyHomePage라는 이름은 원하는 이름으로 바꾸셔도 됩니다. 

저는 개인적으로 HomePage(), 이름을 많이 쓰고 있습니다. 

 

 

 

3. class MyHomePage extends StatefulWidget {......} 그리고 Scaffold

 

-  MyApp 안에 있는 home: 이란 공간안에 만든 MyHomePage 위젯입니다.

- 이 위젯안에 Scaffold라는 위젯이 있습니다. Scaffold라는 영어의 뜻은 건물을 지을 때 건물 외벽에 설치하는 '발판' 이라는 뜻을 가지고 있습니다.  그 '발판' 을 통해서 건물을 멋지게 지을 수 있는 것처럼 여러분이 만들고 싶은 어플에 필요한 위젯,함수들은 이 Scaffold 안에서 만드시면 됩니다.  

 

 

Scaffold까지 만드시고 그 안을 채워넣어야  화면이 그려지게 됩니다. 

 

 

 

 

import 'package:flutter/material.dart';

void main() {
  runApp(const MyApp());
}

class MyApp extends StatelessWidget {
  const MyApp({super.key});

  // This widget is the root of your application.
  @override
  Widget build(BuildContext context) {
    return MaterialApp(
      title: 'Flutter Demo',
      theme: ThemeData(
        // This is the theme of your application.
        //
        // Try running your application with "flutter run". You'll see the
        // application has a blue toolbar. Then, without quitting the app, try
        // changing the primarySwatch below to Colors.green and then invoke
        // "hot reload" (press "r" in the console where you ran "flutter run",
        // or simply save your changes to "hot reload" in a Flutter IDE).
        // Notice that the counter didn't reset back to zero; the application
        // is not restarted.
        primarySwatch: Colors.blue,
      ),
      home: const MyHomePage(title: 'Flutter Demo Home Page'),
    );
  }
}

class MyHomePage extends StatefulWidget {
  const MyHomePage({super.key, required this.title});

  // This widget is the home page of your application. It is stateful, meaning
  // that it has a State object (defined below) that contains fields that affect
  // how it looks.

  // This class is the configuration for the state. It holds the values (in this
  // case the title) provided by the parent (in this case the App widget) and
  // used by the build method of the State. Fields in a Widget subclass are
  // always marked "final".

  final String title;

  @override
  State<MyHomePage> createState() => _MyHomePageState();
}

class _MyHomePageState extends State<MyHomePage> {
  int _counter = 0;

  void _incrementCounter() {
    setState(() {
      // This call to setState tells the Flutter framework that something has
      // changed in this State, which causes it to rerun the build method below
      // so that the display can reflect the updated values. If we changed
      // _counter without calling setState(), then the build method would not be
      // called again, and so nothing would appear to happen.
      _counter++;
    });
  }

  @override
  Widget build(BuildContext context) {
    // This method is rerun every time setState is called, for instance as done
    // by the _incrementCounter method above.
    //
    // The Flutter framework has been optimized to make rerunning build methods
    // fast, so that you can just rebuild anything that needs updating rather
    // than having to individually change instances of widgets.
    return Scaffold(
      appBar: AppBar(
        // Here we take the value from the MyHomePage object that was created by
        // the App.build method, and use it to set our appbar title.
        title: Text(widget.title),
      ),
      body: Center(
        // Center is a layout widget. It takes a single child and positions it
        // in the middle of the parent.
        child: Column(
          // Column is also a layout widget. It takes a list of children and
          // arranges them vertically. By default, it sizes itself to fit its
          // children horizontally, and tries to be as tall as its parent.
          //
          // Invoke "debug painting" (press "p" in the console, choose the
          // "Toggle Debug Paint" action from the Flutter Inspector in Android
          // Studio, or the "Toggle Debug Paint" command in Visual Studio Code)
          // to see the wireframe for each widget.
          //
          // Column has various properties to control how it sizes itself and
          // how it positions its children. Here we use mainAxisAlignment to
          // center the children vertically; the main axis here is the vertical
          // axis because Columns are vertical (the cross axis would be
          // horizontal).
          mainAxisAlignment: MainAxisAlignment.center,
          children: <Widget>[
            const Text(
              'You have pushed the button this many times:',
            ),
            Text(
              '$_counter',
              style: Theme.of(context).textTheme.headline4,
            ),
          ],
        ),
      ),
      floatingActionButton: FloatingActionButton(
        onPressed: _incrementCounter,
        tooltip: 'Increment',
        child: const Icon(Icons.add),
      ), // This trailing comma makes auto-formatting nicer for build methods.
    );
  }
}

 

 

 

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